Koji su znaci istrošenosti kočnica na vozilu koji ukazuju na potrebnu zamenu?
Kočne obloge, diskovi i doboši su izvršni elementi kočenja i ključni deo kočnog sistema čiji je zadatak da bezbedno zaustavi vozilo kada god je to neophodno. Pored kontrole na redovnom tehničkom pregledu važno je da vozač prepoznaje kada je potrebno zameniti stare ishabane kočne obloge, diskove ili doboše. Svako korišćenje kočnica uzrokuje blago habanje na kočnim oblogama zbog trenja koje se javlja između obloge i kočnog diska.
Znaci koji ukazuju na potrebnu kontrolu i zamenu:
- Škripa i grebanje kočnicaVremenom obloge postaju toliko ishabane da kočnice tokom upotrebe „škripe” i „grebu” i prave buku. Ovaj zvuk se najčešće pojavljuje zbog malog metalnog indikatora koji je za tu svrhu ugrađen u habajući sloj kočne obloge i kada ovi zvukovi postanu stalno prisutni tokom kočenja neophodno je da vozilo odvezete na kontrolu i servis kočnica.
- Tanka kočiona obloga i diskovi sa brazdama
Manje od pola centimetra kočione obloge i tanki diskovi sa brazdama i rubom na spoljnjem obodu. Kod nekih modela vozila sa Aluminijumskim naplacima možete vizuelno pregledati kočne čeljusti, obloge i diskove da biste saznali da li je vreme da ih zamenite. Ako sumnjate u svoju procenu svakako stojimo na raspolaganju za našu preventivnu kontrolu i besplatan savet. Svaki proizvođač kočnih diskova je označio koja je to njegova minimalna debljina ispod koje disk nije više za bezbednu upotrebu.
- Zvuk brušenja metala i brujanje
Zvuk brušenja metala i brujanje ukazuje na to da su kočne obloge toliko istrošene da je preostalo samo trenje metal od metal što je veoma opasno za dalju upotrebu vozila.
- Signalna lampica na kontrolnoj tabli
Signalna lampica na kontrolnoj tabli-postoji kod većine vozila novije generacije i upaliće se kada jedna od kočnih obloga bude istrošena do kritičnog nivoa koji je predvideo proizvođač. Ovo je jedno od najboljih rešenja koje ne zahteva mnogo dilema kada je vreme za kontrolu i zamenu kočnica.
- Trešenje prednjeg kraja vozila
Pojava trešenja prednjeg kraja vozila-podrhtavanje na upravljaču tokom kočenja ukazuje na to da su diskovi „ovalni” odnosno da su izvitopereni usled upotrebe i pregrevanja kočnica u raznim uslovima vožnje.
- Korodirani kočni diskovi i doboši
Za sva vozila kupljena sa auto placa koja su stajala određeni vremenski period savetujemo da se vozilo odveze na kontrolu i servis kočnica zbog korodiranih kočnih diskova i doboša. Pojava korozije je normalna za ove metalne nezaštićene delove usled neupotrebe vozila a ona prouzrokuje i otpor kotrljanja točkova „na prazno” i to bez kočenja od strane vozača što stvara dodatno stalno trenje i pregrevanje koje nije bezbedno.
Koliko dugo traju kočne obloge?
Verovatno je sledeće pitanje. U proseku bi trebalo da kvalitetnije kočne obloge menjamo na 50-60000 pređenih km. Međutim, habanje kočnica svakako zavisi od načina i uslova vožnje, naprimer: ako vozite često u gradskim uslovima i gustom saobraćaju, na nizbrdicama itd. mnogo više se koriste kočnice nego na otvorenom putu ili nekim ruralnim sredinama. Pored navedenog nesporno je da u ponudi na tržištu postoje i manje kvalitetni zamenski delovi koji ne traju i češće moraju da se menjaju, zato savetujemo da prilikom izbora kupovine ovih delova ne kupujete jeftine i neproverene upravo zbog vaše bezbednosti.
Nastavićemo dalje da pišemo o ovoj temi.
ISPRAVNO JE BEZBEDNO!